Sabtu, 6 Februari 2016

Tarbiah Sentap Memang Mantap



Translate :
Melalui Tarbiah Sentap, anak muda diajar untuk suka menghukum orang dan persekitaran sosial yang terbantut atau terlalu mengokong.

Apa maknanya?

Bermakna orang ni nak kata Tarbiah Sentap ni suka menghukum orang sesuka hati.

Jadi apa jadi pada anak muda yang biasa dengan dosa ni!?

"Ini haram, itu haram, semua haram"
"Semua tak boleh? Apa boleh?"

Lepas tu, nak kata Tarbiah Sentap ni akan mengajar anak muda untuk suka menghukum orang.

Yang buat saya pelik kuasa 5 walaupun dalam math tak ada, boleh pulak orang ni kata melalui Tarbiah Sentap ni seolah-olah macam tak ada life.

Sebabnya sosial yang terlalu mengokong.

Saya selalu ulang kekadang ayat ni,

"Islam ni bukan hanya sekadar AGAMA tetapi CARA HIDUP kita"

Yes!!

Bermakna Islam ni ada cara hidup tersendiri yang berpanduan. Ada hukumnya. Bukan main sukati je.


Saya bagi satu analogi mudah dan kita semua boleh berfikir,

Ok, ada kawan kita dia nak pinjam buku kita, katakan lah buku nota kuliah kita.

Tak apa lah, kita pun bagi pinjam. 'Sharing is caring' lah katakan.

Lepas tu, sampai masa bila dia pulangkan.
Ya Allah!!

Sekali pandang kita pun cakap,

"Wei kau buat sambal belacan ke aku punya nota ni!?"

Bayangkan kawan kita pulangkan dengan terkoyaklah, conteng sana conteng sini, ada pulak tambahan perisa sambal tepi buku.

Kita bagi punya elok, dah buat nota elok-elok dengan HARAPAN dia PINJAM dan pulang balik dalan keadaan BAIK.

Faham kan?

Sama lah hidup kita ni.

Kalau kita dah penat buat nota lawa-lawa begitu juga Allah.

Allah cipta kita 9 bulan, punyalah sempurna Allah cipta kita ni.

Pastu Allah pinjamkan semua anggota badan ni supaya kita ni buat yang BAIK bukan yang BURUK!


Jadi, faham tak analogi ni?

Alhamdulillah.

Saya perasan ada kelainan cara yang di sampaikan oleh Tarbiah Sentap.

Cara penyampaian yang bersahaja dan santai tetapi mereka ni (Tarbiah Sentap) belajar ilmu kitab.

Hebatlah maknanya.

Boleh saya kata, Tarbiah Sentap apabila memberi sesuatu hukum tu hukum ulamak dah tetapkan bukan memandai sendiri

Apa kesimpulannya?

Islam ni ada nilai yang tersendiri.

Islam ada maruah bagi sesiapa yang berada di bawah naungannya.

Apa Umar Al-Khattab kata?
"Kita hebat dan mulia dengan adanya Islam tapi kalau sesiapa cari kemuliaan selain Islam maka Allah akan hina dia!!"

Siapa rasa style barat lebih hebat? Jangan risau, Allah hina dia!

Tolonglah buka minda wahai kawan,

Perempuan semua martabatnya sudah dinaikkan, tidak hina, malah bukan pendatang bencana kepada keluarga seperti tanggapan Arab Jahiliah.

Hukum haram ni haram tu bukan bermakna kita terkongkong dengan kehendak tuhan.

Tapi kita ni sendiri TAK REDHA dengan Islam.

Syukurlah banyak-banyak sebab kita ni Islam.

Syukurlah banyak-banyak sebab Allah tuhan kita.

Moga kita tak menyalah erti dakwah tu sendiri.
Always smile, okay?

Respon dari salah seorang admin Tarbiah Sentap iaitu Akh Syukery Azizan,



Inn shaa Allah sama-sama kita doakan hidayah untuk dia dan kita semua.

Moga Allah redha.

p/s : Saya TAK tujukan mesej ni kepada sesiapa secara KHUSUS!
Cuma sekadar peringatan kita bersama.
Gambar tu, kawan saya bagi dan minta pandangan saya.

-Faris Mubeen-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...